Temat - części samochodowe

jściowych, ale trzeba przyznać, że takie opony dużo szybciej starzeją się przy niskich temperaturach niż opony zimowe. Z drugiej strony, na oponach zimowych trudno jest jeździć w okresie letnim. Trzeba pamiętać, że opo

Temat - części samochodowe

Opony deszczowe

Wielu kierowców odwiedza warsztaty samochodowe jedynie w celu obowiązkowej wymiany opon na zimowe. Przy zmiennej pogodzie mogą oni wprawdzie jeździć na oponach przejściowych, ale trzeba przyznać, że takie opony dużo szybciej starzeją się przy niskich temperaturach niż opony zimowe. Z drugiej strony, na oponach zimowych trudno jest jeździć w okresie letnim. Trzeba pamiętać, że opony stanowią bardzo ważną część składową każdego samochodu i nie warto na nich oszczędzać, ponieważ może to doprowadzić nawet do pęknięcia opon w czasie jazdy i spowodowania wypadku. W niektórych krajach, w których dochodzi do dużych opadów deszczu, zaleca się również okresową zmianę opon na deszczowe, które najlepiej radzą sobie na mokrej i śliskiej nawierzchni.


Domowe serwisowanie samochodu

Zdarza się, że kierowcy przez wiele lat prowadzą jedynie domowe serwisowanie samochodu zwłaszcza, jeżeli w ich samochodzie nie dochodzi do dużych usterek. Znając swój samochód wiedzą dobrze, że czasami wystarczy dokręcić w nim niektóre śrubki i wymienić pasek klinowy, żeby zaczął on być znowu sprawny. Samodzielnie dokonują również wymiany opon w samochodzie, a w ten sposób udaje im się zaoszczędzić na wizycie w warsztacie samochodowym. Potrafią również wymienić lusterka samochodowe, jeżeli uległy jakiemuś zniszczeniu. Jednak trzeba przyznać, że przeprowadzenie samodzielnych napraw w samochodzie staje się bardzo utrudnione w przypadku nowych samochodów, w których praktycznie wszystkie czynności naprawcze muszą być wykonywane przy użyciu specjalnego sprzętu.


Jak działa sonda lambda?

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda