O hydraulice siłowej

atwy zakup i często wymaga długiego procesu analizowania wielu czynników. Najważniejszymi są cena i jakość. Te dwa czynniki okazują się być nierozerwalne i zależne od siebie. Im wyższa cena to możemy być pewni, że j

O hydraulice siłowej

Idealne maszyny

Dla niejednego przedsiębiorcy działającego w branży budowlanej zakup odpowiednich maszyn staje się trudną inwestycją. To niełatwy zakup i często wymaga długiego procesu analizowania wielu czynników. Najważniejszymi są cena i jakość. Te dwa czynniki okazują się być nierozerwalne i zależne od siebie. Im wyższa cena to możemy być pewni, że jakość również będzie lepsza. Poza tym, jeśli już decyzja zostanie podjęta niejednokrotnie pojawia się problem dodatkowych kosztów: ewentualnej naprawy jak też zakupu części zamiennych. Na dzisiejszym rynku jest wiele ciągle rozwijających się i konkurujących firm, które proponują zamienniki, części zdecydowanie tańsze, ale co się z tym wiąże mniej trwałe niż oryginały. Dlatego też warto dokładnie przemyśleć zakup i nie zawsze sugerować się niższą atrakcyjniejszą ceną, bowiem lepiej mieć pewność, że potrzebna część jest jakościowa lepsza, a co za tym idzie bezpieczniejsza. Pomoże to uniknąć przyszłych niepotrzebnych napraw i kolejnych wydatków. Tych trzeba unikać za wszelką cenę.


Historia koparki jednonaczyniowej

Historia koparki jednonaczyniowej

Do czasów zastosowania napędu parowego korzystano z maszyn napędzanych siłą żywą. Jako pierwsze maszyny w działaniu przypominające koparki powstają różne rozwiązania pogłębiarek łyżkowych. To poprzez przeniesienie idei rozwiązań technicznych z tych maszyn na rozwiązania pracujące na lądzie, powstają projekty pierwszych koparek.

1726 ? koparka przedsiębierna Duboisa; maszyna napędzana układem kołowrotów; układ kinematyczny maszyny najbardziej zbliżony do współczesnych rozwiązań; projekt niezrealizowany gdyż zbyt wyprzedzał swoją epokę
1753 ? koparka łyżkowa Belidora; maszyna napędzana przez deptak
1796 ? w Tyneside w Anglii Grimshaw zbudował przy wykorzystaniu maszyny parowej barkę do pogłębiania kanałów, jednak maszyna nie była typową koparką1
1835 ? amerykański mechanik William Otis skonstruował koparkę jednonaczyniową szynową z napędem parowym2, patent w lutym 1839
1870 ? zastosowanie lin stalowych zamiast cięgien łańcuchowych w osprzęcie roboczym koparek parowych
1874 ? firma Ruston, Proctor&Co opatentowała pełnoborotową koparkę parową
1880 ? Ralph R. Osgood opatentował w Stanach Zjednoczonych koparkę zgarniakową3
1881/2 Sir W.G. Armstrong & Co podjął się zaprojektowania i wyprodukowania pierwszej na świecie koparki parowej hydraulicznej; zbudowano tylko kilka egzemplarzy, lecz nie nastąpił dalszy rozwój napędów hydraulicznych koparek przez następne 70 lat
1884 ? pierwsza koparka z obrotowym nadwoziem wyprodukowana przez ?Whitaker & Sons? z Leeds
1890 ? firma Osgood zbudowała koparkę szynową zasilaną 2 silnikami elektrycznymi
1903 ? zastosowanie cylindrów parowych do napędu osprzętu koparki4
1904 ? John W. Page uzyskał patent na łyżkę i olinowanie do koparki zgarniakowej5; rozwiązanie techniczne stosowane praktycznie w niezmienionej postaci do chwili obecnej
1908 ? pierwsza koparka parowa z gąsienicowym układem bieżnym wyprodukowana przez firmę Bucyrus
1910 ? pierwsze koparki zgarniakowe napędzane silnikami spalinowymi; produkowane przez firmę Menigham Machine Co6
lata 30. XX w. ? powszechne zastosowanie silnika wysokoprężnego jako źródła napędu w koparkach linowych; rozwój technologii tworzyw sztucznych dał pierwsze próby zastosowania tej technologii w uszczelnieniach napędów hydraulicznych7; pierwsze próby wykorzystania napędu hydraulicznego wykonane w 1935 przez La Plante Choate w spycharce firmy Caterpillar
1952 ? pierwsze koparki gÄ…sienicowe w Polsce
1954 ? firma Atlas Weyhausen zastosowała napęd hydrauliczny w osprzęcie roboczym koparki, podobne rozwiązania zastosowała firma Liebherr, lecz pierwszą w pełni hydrauliczną koparkę skonstruował firma Demag (koparka B504)
1958 ? pierwszy w Polsce prototyp koparki hydraulicznej skonstruowany w zakładach Waryńskiego


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka


Hamulce na powietrze?

W samochodach osobowych hamulce działają na takiej zasadzie, że jeśli kierowca nie trzyma nogi na pedale hamulca to samochód może się swobodnie toczyć. Dopiero naciśnięcie hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych do bębna lub klocków hamulcowych do tarcz. Do przeniesienia siły z nacisku na pedał na sam mechanizm hamulca stosowany jest płyn. Czyli są to hydrauliczne układy hamulcowe.

W ciężkich samochodach ciężarowych np. TIRach hamulce działają w sposób odwrotny. Jeśli w układzie nie ma ciśnienia to szczęki lub klocki hamulcowe są dociśnięte do powierzchni hamowania. Dopiero jeśli sprężarka powietrza zbuduje odpowiednio duże ciśnienie to równoważy ono docisk i szczęki hamulcowe się podnoszą umożliwiając jazdę. W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania. Taki system ma dużą zaletę - w przeciwieństwie do hydraulicznego w momencie uszkodzenia przewodów czy rozszczelnienia układu pojazd jest zatrzymywany.