Belgia, Niemcy, Holandia - wybierz podróż busem

ienadające się do obsługi większych miejscowości. Ze względu na ograniczenia importowe, powstające wówczas firmy autobusowe zmuszone były sprowadzać z krajów zachodnich duże podwozia autobusowe (np. Leyland) i budować

Belgia, Niemcy, Holandia - wybierz podróż busem

Historia autobusów w Polsce

W Polsce pierwsze autobusy budowano w okresie międzywojennym w zakładach Ursus. Były to niewielkie pojazdy na podwoziu lekkiej ciężarówki, nienadające się do obsługi większych miejscowości. Ze względu na ograniczenia importowe, powstające wówczas firmy autobusowe zmuszone były sprowadzać z krajów zachodnich duże podwozia autobusowe (np. Leyland) i budować karoserie we własnym zakresie (powszechnie stosowano wówczas karoserie drewniane z blaszanym poszyciem).

Po 1945 produkcja autobusów władze postanowiły rozwinąć dwa duże zakłady w Jelczu i Sanoku. W Jelczu budowano autobusy miejskie i pojazdy na licencji zagranicznej (czechosłowacka Škoda 706, później francuski Berliet, opracowano także hybrydę francuskiego nadwozia z węgierskim podwoziem Ikarusa 260). Sanocka wytwórnia wyspecjalizowała się w midibusach (kolejne wersje autobusów San, później bardzo udany Autosan H9), przeznaczone na trasy dalekobieżne.

Największą polską marką autobusów jest Solaris Bus & Coach, fabryka produkująca nowoczesne autobusy podmiejskie, miejskie i turystyczne, powstała na bazie istniejącej wcześniej montowni firmy Neoplan.

W Polsce swoją działalność także prowadzi firma MAN Bus Sp. z o.o. ? spółka należąca do koncernu MAN, specjalizująca się w produkcji autobusów miejskich. Posiada dwa zakłady produkcyjne: finalny w Sadach w gminie Tarnowo Podgórne koło Poznania, oraz zakład produkujący szkielety stalowe autobusów, podwozia autobusowe i podzespoły do nich w Starachowicach.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus#Autobusy_w_Polsce


Coraz lepiej wyposażone busy

Chociaż wielu osobom transport busem kojarzy się przede wszystkim na przykład z brakiem przestrzeni pozwalającej na wyciągnięcie nóg w czasie podróży i tak dalej, obecnie oferta firm transportowych w tym zakresie jest naprawdę na wysokim poziomie. Co prawda, busy to o wiele mniejsze od autokarów pojazdy i trudno oczekiwać takiej przestrzeni jak w autobusie, jednak sporo busów to dość komfortowe środki transportu. Co więcej, bardzo często są one wyposażone w klimatyzację, która sprawia, że podróż odbywana szczególnie w letniej porze, gdy dokuczają nam upały, może być o wiele bardziej komfortowa. Niejeden bus umożliwia swoim pasażerom także skorzystanie z bezpłatnej sieci Wi-Fi, co dla wielu pasażerów jest bardzo dużym atutem.


Kilka ciekawych faktów o autobusach miejskich

Autobusy miejskie istnieją obecnie w wielu wersjach długościowych, aby umożliwić dostosowanie pojazdu do warunków eksploatacyjnych obsługiwanych linii.

Rozwojowi ulegały też systemy informacyjne. Dotyczy to wszystkich pojazdów komunikacji publicznej, jednak w autobusach miejskich jest najważniejsze. Początkowo stosowano napisy na nadwoziu, a następnie wymienne systemy tablic (?dekoracja?). Krokiem w przód były systemy z przewijaną taśmą, na której wypisuje się wszystkie możliwe trasy. Największym postępem były tablice pikselowe, a w dalszym rozwoju ? diodowe i ekranowe, co bardzo ułatwia zmianę wyświetlanej informacji i poprawia widoczność.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_miejski